Tisdag

Ja, då var tisdagen över även den....
Tiden går GRYMT fort nu för tiden känns det som!
 
Snart är det helg ;) haha
 
Idag var det tänkt att Bojjen skulle få sig ett redigt dressyrpass på "rundbanan" (travbanan) men det var så J'vla kallt så man höll på att förfrysa fingrar, tår och rubb!
Jag var as trött, hungrig, grymt stressad inför fysikprovet på torsdag och blablabla......
 
Ni fattar, motivationen till att ge sig ut i kylan och blåsten var inte särskilt hög.....
Men gav mig ut med vännen ändå, eftersom jag förstod att han inte kunde vila då han ska vara med på hoppning på torsdag. Och den hopp-energin han redan har, den räcker och blir över, så vill inte låta han stå nått nu innan hoppningen. För då kommer jag få käka grus....
 
 
Jag hade som sagt tänkt ge honom en hård genomkörare med dressyren.
Men riktigt så blev det inte....:
 
 
Först så var han väldigt fin och lätt i munnen, men ju längre jag red desto tyngre blev han. Så då tänkte jag att efter jag värmt upp att jag skulle sätta mig ner i sadeln och arbeta igenom honom riktigt, ja då gick det fortare och fortare och fortare. Han tog ingen halvhalt ALLS!
Och där sitter jag och försöker bromsa som en tok... haha
 
Sedan skulle jag fatta galopp och ja, själva fattningen gick bra men jädrar va han studdsar!
Han liksom galopperade på stället och bytte galopp konstant!!
Galoppen blev liksom mer uppåt än framåt, förstår ni hur jag menar?
Formen var hög och stretig och galoppen uppåt istället för den lite lägre formen och en RUND galopp.
 
 
Försökte lösa problemet genom att skänkla på lite försiktigt men då gick "luft-galoppen" bara fortare och ställde jag mig upp i sadeln och försökte låta honom galoppera på lite, ja då riskerade jag att åka i backen..
 
Han är VÄÄÄÄLDIGT duktig på att "bli rädd" för saker och hoppa till, man hamnar ur balans, Bojjen gasar på, man ligger på marken :P
 
 
Är det någon som har nått tips om hur man kan få en mer rund galopp istället för "stress-galoppen" som Bojjen hade idag? (om man bortser från det jag testade?
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Om du vill ha svar på frågor finns det ett jättebra hästforum (om du inte redan vet om det) som heter bukefalos.com ;-)

2013-03-20 @ 17:36:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0