Ban the whip

Tänkte jag för ovanlighetensskull skulle ta och skriva ett åsikts inlägg som de allra flesta bloggare gör.
Och den här gången kommer det att handla om att rida med spö.

Först tycket jag vi alla ska tänka efter:
-varför rider du med spö?
-vad vill du uppnå med det?
-ska du tvinga hästen, slå den för att den ska göra som du vill?

För det är ju de vi gör, piskar hästen om den exempelvis inte vill hoppa..

Jag har gjort det. Det har jag, men ju mer kärlek man får till sin häst eller Ponny ju mer tänker man ju: hur kan jag slå på honom/henne. Hur kan jag gör den illa med flit för att den är "olydig"?

Nej, då tycker jag att man ska få upp motivationen på sin häst på ett annat vis. För att slå, tvinga det är ingen motivation för en varelse....

Jag har slutat rida med spö nu väldigt ofta.
Dels för att det är fullständigt onödigt på Bojjen som är stressad och på som det är. Men också för att jag börjat fundera. Vill jag verkligen slå denna fina oskyldiga varelse?
Svaret var klart: NEJ.

Visste ni att hästen är det enda djuret som faktiskt är lagligt att slå? Lagligt att i princip misshandla.....
Sinnessjukt....

Som sagt motivationen på hästen! Det är allt!
Tycker den inte om att hoppa, nej tvinga den inte då!
Dt
Det är som att dina föräldrar skulle stå med ett spö och du bara väntar på att bli slagen när de tvingar dig att göra 80 sit ups!!

Min ponny är spörädd...
Det smärtar mig, jag vill inte att han ska vara rädd för min pekpinne som jag vill kalla det. För jag håller med vad folk säger, det är bra och "dutta" lite med pekpinnen bakom skänkeln för att förstärka den och för att du ska slippa skapa förvirring genom att vara otydlig med vad du menar.
Men hästen ska ALDRIG associera pekpinnen med slag!
Känner du dig träffad av det här? jag menar absolut ingen specifik utan detta är allmänt snack. Men skulle du känna dig träffad, testa spöt med lika kraft på dig själv.
Sen är det ju i och för sig fakta att hästen inte är lika känslig som en människa för sådan smärta, men det gör ju ont på dem!!!

Jag tycker man så himla ofta ser, ja rent ut sagt misshandel av häst på tävlingar. Speciellt på ponny tävlingar, tyvärr. Och det smärtar verkligen när man ser dessa fina, snälla varelser som gör så gott de kan trots att ryttaren ger dubbla signaler genom att slita och rycka i munnen på dem och samtidigt sparka på med skänklarna. De som lägger hästarna så sjukt fel på hindret, förstör för hästen och sedan ger den spö....
Nej detta är INTE okej!
Förbjud sporrar och spö innan åldern (kanske..) 16 är uppnådd!!!
Och helst, sluta rid med spö överhuvudtaget. Om du ska rida med ett spö heter det pekpinne, inte spö. Du ska förtydliga det du menar, inte straffa. Det är de spöet är till för!

'Nuff said over'n out!

/mikaela

Ban the whip


Kommentarer
Postat av: Matilda Bäck

Jag rider iprincip aldrig med spö.. för det första är det obekvämt att ha det i handen, sen tycker jag inte man ska behöva använda det, självklart kan det kanske bli nödvändigt nån gång.. som en pekpinne, men men ! :)

2013-01-22 @ 08:38:15
URL: http://dalaryttaren.weride.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0