Streptotrikos

Min häst har fått Streptotrikos!!!!
Även kallat "regnskållor"

För er som inte vet vad Streptotrikos är för något får ni en länk här, orkar inte skriva ner ALLA symptom, behndlingar osv..
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Streptotrikos/

Hur som helst,
Kom i alla fall till stallet runt halv två idag, tog in Bojjen och skulle ta av täcket när jag känner något riktigt konstigt på bogen och ryggen. Han var helt täckt med små äckliga knölar! Jag blev väldigt skeptiskt på om jag verkligen kunde lägga på en sadel på de grymt ömande knölarna. Jag ringde Fia och hon skulle komna ut till stallet och ta sig en kik på honom.
Jag började borsta honom och han började irriterat skrapa men framhovarna så jag insåg ganska direkt att ridningen skulle bli inställd för dagen..

Fia kände igenom honom och berättade då om dessa streptotrikos eller "regnskållor" som jag aldrig ens hört talas om, men hon trodde det var vädret (alltså fuktigheten i luften) som gjort det instängt under täcket.

Vi har i alla fall varit och köpt bakterie dödande medel på granngården och nu blir det longering på schemat framöver!

Men jag är påväg till härliga Härjedalen just nu så jag förlitar mig på Elin och Soffan :)

Här kommer lite bilder på regnskållor.
Har ni någon erfarenhet av streptotrikos, regnskållor????


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0