sista timmarna i frihet!!

haha rubriken säger allt! ;)
just de, nu njuter jag av de sista timmarna i friheten!!

Nejdå, så illa är det kanske inte.... ändå snart sportlov. ;)

Aja, Bojjsi fick sig ett 25 minuters dressyr pass idag då. Jätte fin men stark som vanligt. haha
Sen frisserade jag krullet på honom litegrann, manen, svansen och skägget ;)
Han är verkligen lurvig nu.. haha

Men Fia tyckte vi inte behövde raka honom eftersom han antagligen hinner släppa all päls innan vi ska ut på banorna igen. Så då kan han lika gärna få ha sitt fluff kvar :)


fast han är jävligt snygg när han är rakad och friserad! :D <3


BTW!!! ska nog ta upp lite fixering av hästarnas utseende någon gång!!
Till exempel att man minskar på höet enormt mycket och ökar kraften.
Var denna idé kommer ifrån har jag INGEN aning om... Helt sjukt!!!
typ som Anorexi fast människor utsätter oskyldiga djur...

Jag kan ju säga att på den här bilden (nu också för den delen) går min ponny på 8 kg hösilage!
hör ni de alla, 8KG!!!!
Det finns somliga som låter sina storhästar äta mindre än va D-ponny Bojjen gör vilket är helt makalöst!
Väldigt många tror att det är 1kg hö per 100kg häst.
DET ÄR FEL! OBSERVERA, DET ÄR FEL!
2kg/100kg häst. Men detta är vanligt hö. Vårat hösilage som vi har är bombat med proteiner så man får se upp lite där så dom inte får i sig för mycket protein beroende på vad/om dom äter kraft.
men man ska ALDRIG understiga 1kg/100kg häst.
Det är den absoluta gränsen!

Och jag tycker det är synd att så många missbrukar det här.... nästan sorgligt så många hästar man ser som är så tunna att man kan räkna deras revben....
Lite kort bara.

Vill ni läsa mer om hö kommentera.


Vad går era hästar på för sorts hö?
Hur mycket får dom, varför?


//



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0