Tips på övning från Louise Haaga träning!





I morse hade alla sov morgon utom jag :( haha
jag var uppe klockan halv 7 och släppte ut hästar ja ;) Pappa hjälpte mig och vi var klara ungefär vid kvart över 8. Då åkte vi hem och jag duschade och fixade mig till skolan :)


Det var en ganska slapp skoldag men jag är riktigt slut.. haha!
Och vilken tur jag har! För vi har en inställd lektion imorrn och då får vi sovmorgon!! :D JIHO!! då får jag oxå sova! ;)


Direkt efter skolan så åkte jag till stallet och det blev ett dressyr pass på Bojji med Mia&Novia i ridhuset :)
Tror dom har ett lugn runt sig elr nått för Bojjen var JÄTTE lugn! Han var super lydig och hur trevlig som helst! :O
De är inte ofta de händer asså! Han brukar ju springa på ganska bra och på sistonde har han ju bockat och brallat lite också men idag var han mjukare och finare än nånsin! :D<3
Så otroligt stolt över min ponny just nu♥♥♥

Imorgon tror jag det blir lite hård körning med ev. pulsa snö (om de finns nån kvar -.-') elr rida med Marre om jag har tur :)

___________________________________________________


Här har ni lite info om övningen vi gjorde på Louise Haaga träningen i Lördags :)



1. Ett räcke som ska ligga lågt!
   28 meter till en oxer där ska man på ponny få in 10 galoppsprång. De flyter på ganska bra så man behöver inte göra så många halvhalter som man kanske tror. (på storhäst ev. 9)

2.
Sväng Inte för tidigt! mycket viktigt för en bra anridning på denna 2-kombination med Räcke-Räcke=trängre..!
Kom i lugnt tempo, går det för fort slår du antagligen ut sista hindrets bom.

3. Fortsätter till andra linjen. Här är det ett räcke/liten oxer och här gäller det att komma så nära de första hindret som möjligt! för på dessa 28meter ska 11 galoppsprång få plats.
 Nästa hinder är en trippelbarr på linjen.
När man rider mot en trippelbarr finns de 3 "regler". 1- Öka grund tempot. 2- titta på bakre bommen 3- Kom nära.
Trippelbarren är de lättaste hinder för hästen att hoppa. Men detta hinder ska inte alls ligga högt, snarare mkt lågt.

4. Fortsätter till galoppbommar ursväng! Man får tänka på att inte tappa galoppen när han ska hoppa ursväng. Snurr på galoppen hela tiden! 3 stycken galopp bommar innan ett räcke. Här gäller det att vara lätt i handen och följa med med axlarna. Kommer man Fel in på galoppbommar ska man ALLTID rätta felet framåt, genom att t.ex. smacka lite.

5. sen vidare till nästa galoppboms hinder ursväng. Här är de 3 bommar innan en oxer. Kan ligga på den normala höjden inte överdrivet högt men lite lagomt. Samma gäller räcket.
Och samma sak här=kommer man fel= RÄTTA FELET FRAMÅT ;)

__________________________________________________

Så sen var banan slut :)
Mycket bra övning tycker jag! Pröva den vettja! :)

-------------------------------------
----------------------------
------------------
----------
----

Nej nu ska jag läsa Twilight, ska skriva en bokrecension om den på engelskan (självklart läser jag den då på engelska) ganska bra faktiskt :)


Så ni får ha det så bra så länge!<3

//


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0